zaterdag 30 maart 2013

Pinterest #7: The Green Mustard Hoodie

Nog net op de valreep, de pinterest van deze maand. Eentje voor mezelf deze keer ( voornemensgewijs). Ik kwam hem al tegen op vele Pinterestprikborden en hij was ook 1 van de eerste dingen die ik voor mezelf pinde: de Mustard Hoodie.

Ik hou van gezellige, praktische truien met kap ( een liefde die ik heb doorgegeven aan de zoon). Mijn kleerkast bestaat uit 3 exemplaren; een zwart, een donkergrijs en een donkerpaars. Vrij treurig. In het begin van de winter vond ik al een vrolijk joggingstofke in Kapellen. Kocht het, toen al met het voornemen om er deze trui van te maken. En liet de stof toen in mijn kast liggen. Er kwam altijd wel iets tussen en och, de winter zou toch al bijna gedaan zijn. Tot ik het begin deze week, bij de zoveelste sneeuwbui, echt wel beu was. En eraan begon ( dankzij Mr. Wollige Wolkjes, die mijn naaimachine nieuw leven inblies).

Ik ontdekte direct waarom voor jezelf naaien niet zo aantrekkelijk is dan naaien voor de kinderen. Ten eerste, kinderen staan met praktisch alles. Ik niet. Dus het duurde even voor ik een patroon met V-hals had gevonden dat naar mijn zin was. Uiteindelijk heb ik uit ne Knipmode van zomer 2011 een tuniek model overgenomen. Het lijfje verkort en de mouwen verlengd.

Ten tweede, heel dat meten is weten gedoe. Ik mat mezelf en kwam tot de verbijsterende ontdekking dat ik tussen ne 46 en ne 48 zat volgens de Knipmode matentabel. Schokkend en nefast voor dat kleine beetje zelfvertrouwen dat ik heb. Met pijn in het hart tekende ik het patroon over. Vond het toch wat groot uitvallen en mat het voor de zekerheid nog eens na op het patronenblad. Ha, gelukkig volgde dat blad wel de gewone confectiematen en kon ik de 44 die ik normaal heb overnemen. Het zelfvertrouwen kwam al een klein beetje teruggekropen.

Ten derde, wat kruipt daar tijd en stof in om dat allemaal over te tekenen en uit te knippen! Maar ik gaf niet op.

Wat ik wel superleuk vond, was de ontdekking dat de trui perfect past. Jihaa! Maar toen kwam het moeilijkste stuk, de kap. Eigenwijs als ik ben, ik maakte de kap gewoon dubbel, ipv de binnenkant met biais af te werken. Oh, en ik maakte geen proefmodel, zoals aangeraden. De kap paste perfect op de opening. En wat komt er dan? De val der hoogmoed uiteraard. Want ik stak het ding ( ondertussen al bijna euforisch over die geweldige trui die ik al snel de mijne zou kunnen noemen) in elkaar, paste het en ontdekte ... dat de kap echt wel veel te groot was en het dus helemaal geen zicht was. En dat innaaien in de V-hals zag er toch ook niet echt helemaal goed uit ...

Dus knipte ik vanboven een V-vormig stuk uit en naaide het terug aan elkaar. Ik naaide er 3 witte knopen op, bij gebrek aan de felgele die ik eigenlijk in gedachten had ( en waar ik naar blijf uitkijken).

De trui is niet echt geworden wat ik in gedachten had. Maar ik draag ze met plezier! En mijn lesje heb ik geleerd ... volgende keer volg ik de uitleg nauwgezet. ( ha! zo liegen, foei! Ik ga mijn best doen, maar beloof niets, we zullen het daar maar op houden.) Maar ik ben wel van plan om deze trui nog eens een keer te maken. Ooit, als ik tijd heb.

PS: De foto is getrokken na een dagje binnenspeeltuin, wat direct de kreuken, de vlekken en de vermoeide blik verklaard. Maar ze heeft het dagje klimmen en klauteren wel overleefd ( ik heb zo van die kinderen die wel eens gered moeten worden. Liefst van ergens hoog bovenop. Of het gewoon leuk vinden dat ik er mee in kruip. Het geeft mij een excuus om me nog eens uit te leven in ne speeltuin zonder voor zot versleten te worden. Dat geloof ik toch graag). Qua zachtheid, knuffelheid, vrolijk en praktisch zijn scoort ze toch al een dikke 10 op 10!



4 opmerkingen:

  1. Die ziet er inderdaad heerlijk comfortabel uit! en zo'n vrolijk groen, dat is meteen ook lente-proof!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Superleuk! Je bent de eerste waar ik van weet die hem gemaakt heeft. Tips is lastig, ik heb hem gemaakt toen ik nog niet zo goed was. Inmiddels kan ik patroontekenen en zou ik het anders doen. Het zou heel goed kunnen dat we volgende winter een écht patroon maken van deze trui!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Echt de eerste? Je komt hem zo vaak tegen op pinterest, ik dacht dat hij wel regelmatig nagemaakt zou worden. Ik ben van plan om hem nog eens te maken, want hij zit echt goed, maar ik zal wachten tot volgende winter, voor het échte patroon ;-)

      Verwijderen
  3. Ik pinde hem ook, maar eerder als 'inspiratie'. Ofzo. In ieder geval: chapeau voor je doorzettingsvermogen!

    BeantwoordenVerwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...