maandag 25 november 2013

Prinses Mama

5 werd de zoon afgelopen week. 5. Dat wil zeggen dat de helft van mijn kroost nu officieel groot is. 5, tis toch een magische leeftijd. En om dat te vieren, gaf de zoon een feestje voor de klas. Samen met een vriendinnetje, dat toevallig ook 5 werd. Op dezelfde dag als de zoon. We besloten er een piraten- en prinsessenfeest van te maken voor de hele klas. Iedereen mocht verkleed komen, en dus ook de mama en de papa!

Voor piraat papa bewerkte ik een oude werkbroek van Mr. Wollige Wolkjes tot een lange short met driehoeken uitgeknipt vanonder. Voor mezelf pakte ik het wat grootser aan. Omdat ons oudejaarsfeestje thema sprookjes heeft, besloot ik een "prinsessenoutfit" voor mezelf te maken. Voor het feestje van de zoon, voor het oudejaarsfeestje, voor alle komende jaren dat ik met carnaval verkleed ga helpen op school, voor ... .

Het leuke aan verkleedkleren? Afwerking hoeft niet geweldig te zijn en het mag uit de losse pols zijn. Wat ik deed. Enkel voor het bovenstuk gebruikte ik een al eerder gemaakt patroontje ( lui, weet u nog). De basis, inclusief mouwen, helemaal in het roze. Voor het groene bovenstuk liet ik de mouwen weg, legde het 1,5cm van de middennaad, knipte het door en stikte de boorden smal op de kant door. Voor een beetje overslageffect. Vanboven naaide ik de groene panden ongeveer 2cm aan elkaar vast. Het gilet zelf hangt enkel aan de mouwboorden en de halsopening vanachter vast aan het roze, de rest is los. Voor de mouwboorden gebruikte ik de cirkels die ik over had van het knippen van de rok.

Voor de rok zelf ging ik ook weer voor iets gekends. Ik knipte gewoon in het midden van een vierkant stuk een cirkel. Eigenlijk eerst in het groen, maar in al mijn ijverigheid had ik de stof teveel keer opgevouwen ( ik knipte zoals de cirkelrok à la ZsaZsa). Dus verknipte ik het groen nog wat verder tot blaadjes en besloot er een roze onderrok bij te maken.

Voor het kroontje tekende ik, weeral uit de losse pols, een kroon. 1x in het roze, 1x in het groene. Vlieseline ertussen, slechte kanten op elkaar naaien, keergat openlaten, omkeren en nog eens smal op de kant doorstikken. 2 kleine knoopsgaatjes gemaakt in de hoeken. Diadeem gekocht in het donkerbruin, mijn haarkleur. Et voila!

Het leuke is dat het voor veel dingen kan doorgaan. Zet ik een punthoed op, ben ik een roze-met-groene heks. Met een kaboutermuts geeft het weer een ander effect. Hoef ik maar 1x een verkleedpak te maken en dat moet dan maar goed zijn de komende 10 jaar!

 PS: Hoeft het nog gezegd dat het feestje een groot succes was?



1 opmerking:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...